Mitä lojaliteettivelvoite tarkoittaa?
Työsopimuksen tekeminen perustuu molemminpuoliseen
sopimiseen. Sopimisessa yleisenä lähtökohtana on se, että osapuolten toimissa
huomioidaan ainakin jonkinasteisesti toisen sopijapuolen tärkeitä etuja.
Työsopimuksella työntekijä sopii työnantajansa kanssa työn tekemisestä palkkaa
vastaan työnantajansa työn johdon ja valvonnan alaisena. Samalla työntekijä ja
työnantaja tulevat toisiaaan kohtaan sidotuiksi eri työsuhteen ehtoja
sääntelevien lakien, kuten työsopimuslain piiriin. Työnantajaa velvoittaa
omalta osaltaan, palkanmaksun lisäksi,
työsopimuslain säännösten perusteella velvoite edistää suhteitaan
työntekijöihin samoin kuin työntekijöiden keskinäisiä suhteita. Tämä velvoite
voi käytännössä tarkoittaa esim. kehityskeskusteluiden käymistä ja erilaisia
kehittämispäiviä. Työntekijää taas velvoitetaan työsopimuslain säännösten
perusteella välttämään toiminnassaan kaikkea, mikä on ristiriidassa hänen
asemassaan olevalta työntekijältä kohtuuden mukaan vaadittavan menettelyn
kanssa. Yleinen lojaliteettivelvoite alkaa työsopimuksen solmimisesta, ja
kestää työsuhteen päättymiseen saakka. Käytännössä tämä velvoite voi tarkoittaa
esimerkiksi velvollisuutta välttää raaka- ja tarveaineiden tuhlausta.
Rikonko lojaliteettivelvoitettani, jos arvostelen
työnantajaani vapaa-ajalla
Lojaliteettivelvoite on työsopimuslain perusteella
työntekijälle seuraava yleisvelvoite, joka velvoittaa työntekijää myös
vapaa-ajalla. Mitään tyhjentävää määrittelyä ei voi etukäteen tehdä sen
suhteen, mikä kuuluu lojaliteettivelvoitteeen piiriin, ja minkä suhteen
työntekijällä taas on yleisesti muuten sananvapautensa perusteella ilmaisuvapaus.
Lähtökohtana kuitenkin on se, että mitä korkeammassa asemassa työntekijä
sijoittuu organisaation sisällä, sitä kriittisempää on arviointi sen suhteen,
onko työntekijä rikkonut lojaliteettivelvoitettaan. Selvää on, että työntekijän
tulee esimerkiksi jättää ilmaisematta paikkansapitämättömät, yrityksen kannalta
haitalliset lausunnot.
Oikeuskäytäntöä lojaliteettivelvoitteen rikkomisesta on
suhteellisen vähän. Eräässä työtuomioistuimen ratkaisussa (TT 2011-17) on
työntekijän lojaliteettivelvoitetta arvioitu seuraavasti "Työntekijä oli
esiintynyt vapaa-aikanaan television viihdeohjelmassa. Työntekijä oli heti
ohjelman alussa ilmoittanut työnantajansa nimen. Työntekijä oli ohjelmassa muun
muassa vastannut juontajan hänelle esittämiin maahanmuuttajia ja eri
kulttuuritaustoista tulevia ihmisiä koskeviin kysymyksiin järjestelmällisesti
tavalla, joka voitiin tulkita syrjiväksi ja rasistiseksi. Edelleen työntekijä
oli ohjelmassa myöntänyt toimineensa työnantajansa palveluksessa
epärehellisesti, muun muassa varastamalla työnantajaltaan ja liioittelemalla
tiiminsä saavutuksia esimiehilleen, täsmentämättä kuitenkaan työnantajaansa
tarkemmin. Työnantajan yrityskuva oli näin muodostunut ohjelmassa
epäedulliseksi ja työntekijän menettely oli samalla vaarantanut työnantajan
asiakassuhteita ja vahingoittanut työnantajan mainetta.
Työntekijä oli siten toiminnallaan rikkonut työnantajan ja
työntekijän välisessä sopimussuhteessa edellytettävän luottamuksen ja
sopimussuhteeseen liittyvän lojaliteettivelvollisuuden. Työnantajalta ei näissä
olosuhteissa ollut voitu kohtuudella edellyttää työntekijän työsuhteen
jatkamista. Työnantajalla oli ollut tuomiosta ilmenevissä olosuhteissa
irtisanomissuojasopimuksessa tarkoitettu erittäin painava syy työntekijän
työsopimuksen purkamiseen."
Kesäsarjassa käydään läpi työsuhdekysymyksiä, jotka on julkaistu Liiketalous -lehdessä työsuhdelakimiehen palstalla. Kysymyksiin lehdessä vastaa työsuhdelakimies Anna Hellén.
Kesäsarjassa käydään läpi työsuhdekysymyksiä, jotka on julkaistu Liiketalous -lehdessä työsuhdelakimiehen palstalla. Kysymyksiin lehdessä vastaa työsuhdelakimies Anna Hellén.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti